Przelew nie dotarł – co robić?

przelewu nie ma na konciePrzelew (np. pensji, wypłaty , wynagrodzenia) nie dotarł na Twoje konto bankowe? Zobacz co robić w sytuacji, gdy czas mija, a przelewu nie ma na koncie odbiorcy.

Przelewamy na czyjś rachunek pewną sumę pieniędzy – być może jako opłatę za coś, może jako uregulowanie wcześniej zaciągniętego długu, albo też po to, by kogoś wesprzeć finansowo w ciężkiej sytuacji. Cel jest w tej chwili mało istotny – przelew może być nawet prezentem – ale najważniejszy jest fakt, iż spodziewamy się (podobnie jak osoba, której wysyłamy pieniądze), że wszystko dojdzie na czas. A nawet jeśli z lekkim opóźnieniem, to na pewno w końcu dotrze. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy czas mija, a pieniądze się nie pojawiają u adresata?

Przelew nie dotarł – błąd ludzki czy błąd banku?

Zastanawiając się dlaczego przelew nie dotarł do odbiorcy zastanówmy się najpierw czy prawidłowo wpisaliśmy wszystkie wymagane dane do przelewu.

Są osoby, które mają w zwyczaju kilkakrotnie sprawdzać numer rachunku bankowego i wszystkie dane osoby, której pragną przelać dowolną sumę pieniędzy – im więcej, tym bardziej pieczołowicie i wielokrotnie dokonują owej weryfikacji. Są i tacy, którzy (błędnie) uważają, że jakaś drobna pomyłka z ich strony tak naprawdę niczego nie zmieni, ponieważ pieniądze tak czy siak trafią na konto adresata – jeśli zdarzy im się błąd w numerze, to przecież są jeszcze dane osobowe, a jeśli popełnią przez przypadek jakiś błąd w owych danych, to jest jeszcze numer.
Jakkolwiek błąd w danych odbiorcy jest jednak do zaakceptowania, tak błędy w numerze konta mogą się źle skończyć – nawet utratą pieniędzy! To zjawisko bardzo rzadkie, ponieważ banki posiadają mnóstwo zabezpieczeń, ale nie są w stanie uchronić klientów przed ich własnymi błędami! Co taki zły numer może spowodować?

Przelewu nie ma na koncie – błąd błędowi nierówny

Wszystko zależy od tego, na jakie konto trafią źle skierowane pieniądze – i czy w ogóle na jakieś. Brak przelewu na koncie oznacza, zazwyczaj bowiem jakiś drobny błąd w numerze powoduje, że określona suma pieniędzy trafia w pustkę – na konto nieistniejące.

A skoro nie da się ich przelać, po pewnym czasie wracają do nadawcy, który może jeszcze raz wysłać je do adresata (choć tym razem powinien bardziej się skupić w czasie wpisywania numeru rachunku bankowego odbiorcy). To zupełnie tak, jak w przypadku numerów telefonów, działających zresztą w sposób bardzo podobny – jeśli źle wykręcimy numer, możemy w ogóle nie zrealizować połączenia, a jedyny głos, który usłyszymy poinformuje nas, iż „nie ma takiego numeru”. Możemy też jednak dodzwonić się do innej osoby…

 

Tak samo w przypadku źle skierowanego przelewu bankowego możemy przypadkiem trafić na czyjeś istniejące konto. Odbiorca pewnie zdziwi się, że dostał skądś dodatkowe pieniądze, choć są i tacy, którzy na przykład otrzymują co miesiąc wypłatę w różnej wysokości i mogliby nawet nie zwrócić zbytniej uwagi, że pojawiło się na ich koncie na przykład 30 czy 50 dodatkowych złotych.

Pamiętajmy, że w przypadku zrealizowanego przelewu, który trafił w niewłaściwe miejsce sytuacja staje się patowa – bank nie może cofnąć przelewu, bo pieniądze są już na koncie. Musi je zwrócić przypadkowy adresat. Nadawca nie może jednak go o to poprosić, ponieważ pracownikom banku nie wolno podać mu danych tej osoby (chronione są tajemnicą). Znają numery swoich kont – i w zasadzie tyle.

 

Teoretycznie dane odbiorcy powinny pasować do numeru danego rachunku bankowego – pilnują tego specjalne systemy bankowe, a w obliczu jakichś wątpliwości przelew może nie dojść do skutku.

Banki jednak wcale nie muszą weryfikować danych osobowych właściciela konta – wprowadzone zabezpieczenia mają służyć bezpieczeństwu klientów, ale nie są obowiązkowe. Najlepiej więc bardzo uważać przy wpisywaniu numeru – raz przypisany komuś numer na pewno nie trafi do nowej osoby (w przeciwieństwie do numerów telefonów), gdy pierwszy właściciel zrezygnuje z usług banku, jednak zawsze można trafić na istniejące i używane konto.

Przywłaszczenie czy zwykłe opóźnienie przelewu?

Jeśli szybko zorientujemy się w dokonanej omyłce, najlepiej równie szybko skontaktujmy się z bankiem – być może pieniądze nie zostały jeszcze wysłane. W przeciwnym wypadku można też złożyć reklamację, a wówczas bank zajmie się całą sprawą, kontaktując z osobą, na której konto dotarły przelane przez nas środki. Można tak postąpić w sytuacji, gdy po kilku dniach od zrealizowanego niefortunnie przelewu, środki nie wróciły na nasze konto – można wtedy podejrzewać, że osoba, która przypadkiem się wzbogaciła nie chce ich oddać. Bank wyjaśni wówczas całą sprawę.
Jeśli jednak błąd nie wystąpił, a przelew się spóźnia, weźmy pod uwagę, że najpopularniejsza forma przelewów w Polsce to system ELIXIR, w którym przelewy dokonywane są w czasie określonych sesji – przychodzących i wychodzących. Sesje główne są ustalone odgórnie przez Krajową Izbę Rozliczeniową, ale każdy bank posiada jeszcze ich indywidualne modyfikacje. Mogą one spowodować pewne różnice w dotarciu pieniędzy z jednego konta na drugie – co jest w pełni normalne.

Przelew nie dotarł – co robić?
Ocena: 2.5 na podstawie 2 głosów.

Zobacz także:

Kiedy dojdzie przelew?

3 komentarze

  1. Agnieszka napisał(a):

    Kurcze ja też czekam od kogoś na przelew od czwartku i nic. Aż się boje czy to nie jakiś przekręt i czy potwierdzenie przelewu nie było fałszywe.

  2. fabich79 napisał(a):

    no ja tez czekam od piątku na kase i nie ma ie wiem co robic bo rachunki do opłaty sa pierwszy raz mi się to zdarza wogole co robic dziś ide na pocztowy 24 wyjasnic sprawę bbo to niemożliwe jest

  3. Manka napisał(a):

    Czekam na przelew z angli przelew zostal wyslany tzw.pilny wiec powinien byc nastepnego dnia a tu niestety 3 dzien oczekiwania i nic przelewu nie ma chce dodac ze niejednokrotnie przelew jest przelewany na konto odbiorcy wiec bledu nie ma w wysylanym nr konta. O co tu chodzi bo mam wrazenie ze pieniadze najpierw robi obieg a pozniej dopiero trafia na konto

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *